De beelden die we om ons heen zien, beïnvloeden ons in wat we willen, vinden en doen. Als ondernemer en beeldmaker probeer ik me daarom bewust te zijn van deze invloed. Door aandacht de vragen voor maatschappelijk belangrijke onderwerpen, maar ook door aantrekkelijke beelden te maken die voor een positieve sfeer zorgen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de boodschap op de goede manier overkomt en de doelgroep wordt bereikt. 

Het gouden ei
Om de boodschap op een effectieve manier over te laten komen speelt het concept een belangrijk rol. Voor ieder project bekijk ik opnieuw hoe de boodschap op een slimme manier bij de doelgroep binnen kan komen. Naar dit effectieve bewustwordingsproces is al veel onderzoek gedaan en uit deze onderzoeken blijkt dat een boodschap het beste blijft hangen als het juist níét te veel wordt voorgekauwd. Het is effectiever als er ruimte is om als kijker zelf na te kunnen denken. We zijn als mens slim genoeg en dat willen we ook graag kunnen inzetten. Dit kan bijvoorbeeld bereikt worden met een metafoor, gezichtsbedrog, een grap of een understatement, zoals bij deze 'Je laat wat vallen' campagne voor de Plastic Soup Foundation. 

Effectief uit de verf
Het is natuurlijk ook belangrijk om visueel op te vallen tussen alle mooie beelden die er te vinden zijn. Vaak ligt het antwoord niet op een onbereikbare berg, maar voor je neus, dicht bij jezelf. Er wordt veel afgekeken en dat probeer ik te vermijden om authenticiteit te behouden. Door eigen kwaliteiten te omarmen en een andere aanpak durven hebben dan de norm is. Maar wat ik vooral belangrijk vind, is dat de uitvoering aansluit bij het concept. Als de uitvoering en het concept elkaar versterken, komt de boodschap het best over. En een scherpe boodschap valt op. 
“A picture is worth a thousand words only if we have words for everything in the picture”
– Philip Wylie

Niet gelikt, wel Sfeer
Naast een goed idee met een sterke uitvoering, is ook het gevoel van een beeld belangrijk om een idee tot leven te laten komen. Tegenwoordig zien we zoveel gelikte, digitale beelden om ons heen dat we meer dan ooit behoefte aan emotie, herinneringen en rauwheid. We willen herkenning en connectie voelen. Echtheid. Niet alleen in kleur, maar ook in textuur en associatie. Dit doe ik onder andere door verschillende media te combineren (mixed-media). Ik voeg geschilderde texturen en illustraties, vintage foto's en patronen samen in Adobe Photoshop. Hiervoor heb ik onder andere mijn eigen databank met een grote variatie aan scans en foto's van texturen en een verzameling retro bladen. Zo behoud ik het authentieke warme gevoel van analoog werk met het voordeel van alle digitale mogelijkheden.

Het geheime recept
Dus een goed idee, een aansluitende uitvoering met een authentieke sfeer. Maar hoe doe ik dat? Is dat nog wel mogelijk? Soms hoor ik wel eens iemand zeggen 'Alles is al gedaan' en alles waar je nu aan denkt is waarschijnlijk ook al gedaan. Maar met genoeg creativiteit is er altijd iets nieuws te verzinnen. Er zijn oneindig veel grappen te maken, oneindig veel manieren om alleen al een stoel te tekenen en er zijn elke dag weer andere situaties waar op ingespeeld kan worden.  Zowel in uitwerking als in concept vind ik het belangrijk om vernieuwend te zijn. Als het kan met een beetje humor, of ironie. Door combinaties te maken die ik niet in één keer had kunnen bedenken probeer ik tijdens het proces niet alleen anderen, maar ook mezelf te verrassen. Dan ben ik eigenlijk pas écht tevreden. 

bio in het kort
In 2015 ben ik afgestudeerd van de kunstacademie AKV St. Joost in Breda. Daar heb ik de hoofdrichting illustratie afgerond met een minor in animatie. Één van mijn afstudeerprojecten was een videoclip voor Splendid met 'Longing for your love', in samenwerking met mijn partner Egon de Regt. Hiervoor kregen we een nominatie voor 'Beste animatie' en 'Beste debuut' op het EFF. Sindsdien werken we nog steeds veel samen onder de naam Enter or Escape, we hebben onder andere werk gemaakt voor Het Klokhuis, Uitgeverij Zwijsen, festival Enter the wave, UWV en de PVDA den Haag. Door onze aanvullende krachten zijn we een goede samenwerking en  kunnen we ook grotere projecten aannemen. 
Naast Enter or Escape ben ik tegelijkertijd onder mijn eigen naam van start gegaan met een posterproject 'Je laat wat vallen' voor de Plastic Soup Foundation. Daarna volgde de illustraties voor griezelboekenserie 'De engste serie ooit' van Tjerk Noordraven, waarvan op dit moment vier delen zijn verschenen. Samen met auteur Rick Meijer maakte ik het prentenboek 'Ik ben écht niet bang'. En in samenwerking met storytellingscoach Mieke Bouma maakte ik de illustraties en design van 'Het Archetypespel'. In mijn vrije tijd werk ik graag autonoom aan collages die op verschillende toepassingen te koop zijn. Volg mijn Instagram pagina (@esthermalaparte) om te weten wanneer iets te koop is.
Mocht je verder nog vragen hebben of een vrijblijvende offerte willen voor een project, dan hoor ik het graag. Stuur dan je vraag naar esther@enteroresc.com. Dan beantwoord ik die zo snel mogelijk. 
Back to Top